طراحی لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟

به عبارتی ساده لوگو، تصویر، نوشته، شکل یا تلفیقی از هر سه این موارد است که نام و هدف یک بیزینس را به تصویر می‌کشد. به فرآیند خلق لوگو که توسط طراح با شناخت بیزینس، جامعه هدف و شناخت از مفاهیم انجام می‌گیرد، طراحی لوگو می‌گویند. 

البته لوگو مفهومی فرای نماد شناسی دارد. این نشانه اگر به درستی طراحی شود با انتقال پیام تجاری می‌تواند تاریخچه، داستان و هدف یک بیزینس را به مخاطب هدف آن منتقل کند. این نشانه می‌تواند با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار نماید. در ادامه به طور مختصر به چند مورد از دلایل اهمیت لوگو و کاربرد آن برای یک بیزینس می‌پردازیم:

1. روی برداشت مخاطب در نگاه اول تأثیر بسزایی می‌گذارد و با او تعامل برقرار می‌کند.

2. به شما در خلق یک برند تجاری کمک می‌کند.

3. مردم توسط این نشانه، برند شما را از سایر برندها تمیز می‌دهند و می‌شناسند.

4. وجود آن موجب این می‌شود که مخاطب برند شما را به خاطر بسپارد.

5. موجب وفاداری مخاطب به برندتان می‌شود.

 

انواع لوگو

لوگوها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

1. لوگوی تصویری: همانطور که از نامشان پیداست این لوگوها از تصویر ساخته شده‌اند. در لوگوی تصویری، یک کمپانی شانس این را دارد که توسط تصویر، زاویه دید و هدف خود را به مخاطب نشان دهد.

2. لوگوی نوشتاری: این نوع از لوگوها بر پایه نوشتار شکل گرفته‌اند. برای طراحی لوگوهای نوشتاری طراح به طرح‌بندی و فونت متناسب با رسانه مورد نظر توجه می‌کند. این سبک از نشانه‌ها برخلاف نوع تصویری مفهومی‌تر هستند.

3. لوگوی ترکیبی: این سبک از نشانه‌ها از تصویر و نوشته به وجود آمده‌اند. برند با این نوع از لوگو شانس این را دارد که هم از جذابیت بصری یک تصویر استفاده کند و هم با افزودن نوشتار که می‌تواند نام آن برند باشد به شناساندن بیزینس به مخاطب کمک کند.

 

سبک های طراحی لوگو حرفه ای

1. پیکتوگرام یا لوگوی تصویری: پیکتوگرام که گاهی برند مارک نیز نامیده می‌شود یک لوگو بر پایه‌ی گرافیک و تصویر است. مانند: لوگوی توییتر و اپل.

2. ورد مارک یا لوگوتایپ یا لوگوی نوشتاری: وردمارک نوع دیگری از طراحی لوگوی حرفه‌ای است که اساس آن را نوشتار تشکیل می‌دهد و در آن فقط نام برند مورد نظر با تایپوگرافی خاص آمده است. وردمارک زمانی که برند نام مختصر و جذابی داشته باشد کاربردی و تأثیرگذار است. مانند لوگوی کوکاکولا و گوگل.

3. مونوگرام یا لترمارک: این نوع نشانه از یک الی چند حرف ابتدایی نام برند همراه با جلوه‌های بصری تشکیل شده است. مونوگرام برای زمانی که نام برند طولانی است می‌تواند کاربردی باشد. مانند: لوگوی ناسا.

4. لوگوهای انتزاعی: لوگوی انتزاعی نیز لوگویی تصویری اما غیرعینی است و مخاطب برای فهمیدن مفهوم پشت آن نیاز به تأمل بیشتری دارد. از سوی دیگر لوگوی انتزاعی قوه خیال را به چالش می‌کشد و برداشت‌های بی‌انتهایی را همراه خود می‌آورد. مانند: لوگوی پپسی و آدیداس.

5. لوگوهای امبلم: این نوع از لوگوها از شکل و متنی درون آن تشکیل شده‌اند و قدمتی زیاد دارند. مانند: لوگوی استارباکس.

6. لوگوهای مسکات: در این نوع از لوگوها محوریت روی شخصیت‌های تصویرسازی شده است. اغلب رنگارنگ و کارتونی هستند و توجه کودکان و خانواده‌ها را جلب می‌کنند. مانند: لوگوی کی اف سی.

7. لوگوهای تلفیقی: این نوع از لوگوها تلفیقی از وردمارک یا لترمارک و یک لوگوی تصویری، انتزاعی یا مسکات هستند. به این شکل که تصویر و متن می‌توانند کنار هم قرار بگیرند، روی هم چیده شوند یا برای خلق تصویری جدید با یکدیگر ادغام گردند. مانند: لوگوی برگرکینگ.

نمونه کارهای طراحی لوگو (ورق بزنید)